صفحه اصلی / مقالات / فلزات گروه IIB  

فلزات گروه IIB  

فلزات گروه IIB  

فلزات اين گروه عبارتند از روي ، كادميم و جيوه .

روي در طبيعت به حالت آزاد وجود ندارد و معمولا به صورت تركيب يافت مي‌شود روي را از طريق استخراج آن از سنگ معدنهايش به دست مي آورند . قطب منفي بيشتر پيلهاي الكتريكي را از روي مي سازند .

مهمترين مصرف روي در تهيه آهن سفيد ( آهن گالوانيزه ) است آهن سفيد را از طريق فرو بردن ورقه هاي آهن در روي گداخته يا از طريق آبكاري الكتريكي به دست مي آورند .

كادميم فلزي سفيد رنگ است كه در طبيعت به صورت سولفيد كادميم ( Cds) و جود دارد اين فلز چون به سختي زنگ مي زند براي حفظ آهن و فولاد به كار مي رود.

جيوه معمولا به حالت آ‎زاد در طبيعت يافت نمي شود . مهمترين سنگ معدن آن شنگرف نام دارد شنگرف را در مجاورت هوا حرارت مي دهند ، جيوه بخار شده در خارج از كوره به مايع تبديل مي شود بخارات جيوه زهر آگين هستند به همين علت بيشتر سعي مي كنند استخراج اين فلز از راه تجزيه الكتريكي صورت گيرد . تمام فلزها( به غير از آهن ، نيكل و پلاتين ) در جيوه حل مي شوند و آلياژي به نام ملقمه تشكيل مي دهند جيوه در وسايلي از قبيل ترموستر و دماسنج ودر دندانسازي براي ملقمه كردن آمالگام به كار مي رود . از بخار جيوه براي چراغهاي فلورسان استفاده مي‌شود .

 

این مطالب را نیز ببینید!

جدول تناوبی

جدول تناوبی اهميت جدول تناوبي براي يك شيميدان به اندازه اهميت نقشه براي يك توريست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

Call Now Button